Capture.JPG
Capture.JPG
ƀ Grenoble, l’édition 2019 est centrĆ©e sur les particularitĆ©s et anomalies du cerveau humain, qui le distinguent de la machine et des intelligences artificielles. Notre cerveau interprĆØte-t-il les signaux et les informations de l’environnement avec logique, comme un calculateur ? Quels sont ses biais ? Peut-on le tromper ? Notre mĆ©moire est-elle fiable ? Pouvons-nous faire confiance Ć  nos sensations ? Qu’est-ce qu’une illusion ? Le cerveau connaĆ®t-il des dĆ©raillements ?

Tout au long de la semaine, des échanges scientifiques ponctués de théâtre, magie, cinéma, photographies, permettront de découvrir les spécificités et imperfections de notre cerveau (voir le programme ci-après).

L’équipe d’organisation de l’édition 2019 de la Semaine du Cerveau grenobloise vous propose une Ć©dition originale et surprenante, Ć  l’affĆ»t des singularitĆ©s et caprices de l’intelligence naturelle.
​
Marcela Perrone-Bertolotti,
pour le comitĆ© d’organisation

Qu'Ʃvoque pour vous l'expression "Bug du cerveau" ?

RĆ©ponse en 7 mn ! Dans un document sonore rĆ©siliĆ© par  Christiane Dampne

A Ć©couter ici : 

"Bug du cerveau" - Christiane Dampne
00:00 / 00:00
Le comitƩ d'organisation de la Semaine du Cerveau de Grenoble :

Semaine du cerveau 2016,

La créativité, c'est dans la tête !!

du 14 au 19 mars Ć  Grenoble

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JOURNEES SNCLF 2015 - GRENOBLE du 1er au 3 JUILLET 2015

8th International Epilepsy Colloquium (IEC). Grenoble, June 14-15, 2015

SixiĆØme ConfĆ©rence internationale de l’Association FranƧaise de Linguistique Cognitive (AFLiCo 6).

Grenolbe, May 26 au 28  2015

ESLP 2015: Embodied and Situated Language Processing

"Stepping out of the Frame"

29-30 Jul 2015 Lyon (France

Applications are now open! 6th Latin American School for Education, Cognitive and Neural Sciences

Pint of Science Grenoble May 18-20, 2015

The little voice in the head (Inner speech):
 
-in English:
-What is that little voice inside my head? Inner speech phenomenology, its role in cognitive performance, and its relation to self-monitoring: (here)
 -And during reading: Silent reading isn't so silent, at least, not to your brain (here)
 -and also: Petkov  & Belin, 2013,  Silent reading: does the brain 'hear' both speech and voices? Current Biology 23:R155-6 (here)
 
 
- En FranƧais :
-Cerveau Argot (here) 
-Notre esprit vagabond et sa petite voix interne (here)
-Le secret de notre «petite voix intérieure» révélé (here)
 
-Aux origines du langage (3). Sur les Ʃpaules de Darwin par Jean Claude Ameisen,
France inter (here)

 

-On a trouvé la « petite voix » dans le cerveau ! (INSERM)

​

The inner speech project : http://lpnc.univ-grenoble-alpes.fr/InnerSpeech-2014-2018

​

-En EspaƱol : https://www.brainlatam.com/blog/voces-internas-atenuacion-sensorial-y-procesos-atencionales.--593

 

Attention, distraction and the war in our brain: Jean-Philippe Lachaux at TEDx EMLYON
 
see also: Le Cerveau attentif 2011 by Jean-Philippe Lachaux
Quand le cerveau butine
(by JP Lachaux)
 
see: HamamƩ et al. 2014 (here)
Attention
(by JP Lachaux)

Neuroscience and Education:

 Latin American School for Education, Cognitive and Neural Sciences (LASchool) March 9-19, 2015, San Pedro de Atacama – Chile (http://2015.laschool4education.com/)

 

The main objective of the Latin American School for Education, Cognitive and Neural Sciences -LASchool- is to build bridges between these disciplines, with the purpose of fostering science-based innovations in all areas of Education. It is a special event at many levels, where students and faculty work together to explore new solutions and generate project proposals potentially relevant for the development, design and implementation of effective educational practices.

The first LASchool (2011) took place in Atacama, Chile, the second LASchool (2012) was held in Patagonia, Argentina, and the third LASchool (2013) was in Bahia, Brazil. Those experiences are part of a continuing effort to promote a new generation of researchers able to operate at the interface between Education and Science. The LASchool is funded by the James S. McDonnell Foundation

see: Neuroscience and education: prime time to build the bridge (by Sigman et al., 2014, Nature Neuroscience)
see: The Santiago Declaration

 

Neurociencia y educación | Manuel Carreiras | TEDxRiodelaPlataED

Uno, dos y? ... test! | Alejandro Maiche | TEDxMontevideoED

A good paper about numbers (here) by Pedro Pinheiro-Chagas

SebastiƔn Lipina: "El estrƩs puede generar cambios en el cerebro"

 

Univ. Grenoble Alpes, Univ. Savoie Mont Blanc, CNRS, LPNC, 38000 Grenoble, France

 

 

Logo_IUF.png
junior member 2018